YLI 25 EURON OSTOKSET SUOMEEN ILMAN POSTIKULUJA (raja normaalisti 50 €, tarjous voimassa 30.4.24 klo 23:59 asti)

Brändätyt – ostetaan ja myydään nuoria

Quart, Alissa

Alissa Quart (s. -69) selvittää nuorisomarkkinointia tutkivan journalistin tavoin. Hän on kerännyt runsaasti sekä numeraalista faktaa että inhimillistä kertomustietoa, ja paketoinut sen nokkelaksi, haastavaksi ja hauskaksi luettavaksi. Näkökulmaltaan hän on Naomi Kleinin hengenheimolainen, avoimen kaupallisuuskriittinen analyysissaan.

Quart selvittää amerikkalaisten nuorten läpikotaista kaupallistumista ja brändäytymistä (eli merkkituotteistamista). Hän kertoo yltäkylläisyydessä kasvaneesta Y-sukupolvesta (1979–1995), joka on tottunut kulutuskeskeiseen ja bränditietoiseen elämäntapaan jo päiväkodissa. Hän kuvaa myös brändäämisen ”vastarintaliikettä” – nuoria, jotka vastustavat ylikaupallisuutta ja brändien valtaa boikotoimalla merkkejä, ostamalla kirpputoreilta ja jopa järjestäytymällä kuluttajaliikkeeksi suuria merkkituotefirmoja vastaan.

Brändääminen voi olla todellisuutta seuraavan suomalaisen nuorisosukupolven kohdalla. Ovathan nyt 2–10-vuotiaat lapset jo kasvaneet McDonald´s -maailmaan, jossa jokaisen aterian mukana tulee ilmainen lelu, joka sattuu olemaan pienoishahmo juuri markkinoille tulevasta Disney-elokuvasta…

Quartin opinahjoja ovat olleet Brown University ja the Columbia School of Journalism. Hän on kirjoittanut artikkeleita mm. The New York Times -lehteen ja viikottaisia kolumneja The Independent -lehteen. Tätä nykyä hän asuu New Yorkissa.

Kirjassa on markkinointitutkija Vaula Norrenan alkusanat. Alkuteos ilmestyi Yhdysvalloissa vuoden 2003 helmikuussa.


"Quart tarjoaa hätkähdyttäviä esimerkkejä siitä, miten ahneet bisnessiat käyttävät hyväkseen nuorten haurasta itsetuntoa ja vanhempien syyllisyydentunnetta. "
– Anssi Miettinen, Helsingin Sanomat

"Ehdottoman tärkeä puheenvuoro. Eikä parkkiintuneinkaan lukija voi täysin sivuuttaa kirjoittajan vakuuttavaa argumentaatiota markkinoinnin ylivallasta."
- Reetta Nousiainen, Kaleva

"Alissa Quart piirtää Brändätyt-kirjassaan kuvan, joka voi olla myös Suomen tulevaisuus."
– Kanerva Eskola, Aamulehti

"Hiuksia nostattavaa luettavaa."
– Heljä Salonen, Iltalehti

”Kovin sanoin nuorisomarkkinoinnin kuristusotetta kritisoi yhdysvaltalainen toimittaja-kirjailija Alissa Quart hiljan ilmestyneessä menestyskirjassaan Branded. Quart on markkinatalouskriitikkona No Logon tekijän, Naomi Kleinin sukulaissielu, kiihkoton, analyyttinen ja vakuuttava.”
– Seppo Määttänen, Markkinointi & Mainonta

"Brändäyksen idea on myydä imagoa siinä missä tuotettakin. Valitettavampaa on, että lapset eivät ole oppineet erottamaan tuotetta sen mainoksesta. Quart valottaa häikäilemätöntä markkinointitaktiikkaa, jolla teini-ikäisten itseinho ja kypsymättömyys valjastetaan ostovoimaksi."
- Lotta Tuohino, Journalisti

Kustantaja: LIKE
Sidosasu: Pehmeäkantinen
ean: 9789524711210
Ilmestymisvuosi: 2003
Kirjastoluokka: 115

Tekijän muu tuotanto:

NOPEA TOIMITUS

Tuotteet toimitetaan yleensä muutamassa arkipäivässä. Lue tarkemmat tiedot tilausohjeista.

Saatavuus RB-kaupoista

Rosebud Sivullinen1
Rosebud Citycenter0
Rosebud Kaivopiha0
Rosebud Tiedekulma0
Rosebud Maria0
Rosebud Kuopio0
Keskusvarasto 0
Tilattavissa verkosta
Hinnat ovat voimassa verkkokaupassa, myymälän hinta voi poiketa tässä näkyvästä. Saldoissa saattaa olla poikkeamia, tarkista saatavuus myymälästä.